Strek oefeningen zijn iets wat meeste mensen bij sport gebruiken om pezen en spieren wat te verlengen en voor te bereiden op inspanning. Door de juiste manier van strekken toe te passen kan het risico op blessures verminderd worden. 

Bij podotherapie is het vaak een aanvullende therapie binnen het behandeltraject. Het heeft meerdere voordelen om deze te combineren met andere therapieën in het geval van specifieke klachten.

  • Het zorgt voor een groter bereik in de beweeglijkheid van de gewrichten. Dit zorgt ervoor dat een specifieke structuur functioneel beter werkt en ruimere bewegingen kan maken zonder onszelf te verwonden.
  • Het verbeterd de flexibiliteit van de spieren. Naarmate we ouder worden of minder fysieke stimulatie hebben van het lichaam, kunnen de spieren korter en strakker worden. Strekken kan helpen om deze structuren weer wat uit te rekken waardoor de structuur weer wat soepeler wordt.
  • Het verbeterd de bloedcirculatie. Er zijn verschillende wetenschappelijke studies die erop wijzen dat als strek oefeningen goed worden toegepast, de bloedstroom in de spieren wordt verbeterd. 

Afhankelijk van de klacht of beperking kan de podotherapeut bepalen welke strek oefeningen er worden meegegeven. Vaak is het een aanvullende therapie om het effect te verbeteren van de daadwerkelijke therapie. Ook is het belangrijk om te weten dat men wel voorzichtig moet zijn met de tendens van het strekken. Teveel strekken kan een averechts effect geven en de klacht verergeren. Neem daarom goed met de podotherapeut door wat de richtlijnen en adviezen zijn. 

Onze specialisten staan voor u klaar

Neem contact op of Maak een afspraak