Rek en strekoefeningen is iets wat meeste mensen bij sport gebruiken om pezen en spieren wat te verlengen en voor te bereiden op de inspanning. Door de juiste manier van rekken en strekken toe te passen kan het risico op blessures verminderd worden. 

Bij podotherapie is het vaak een aanvullende therapie binnen het behandeltraject. Het heeft meerdere voordelen om deze te combineren met andere therapieën in het geval van specifieke klachten.

Rek en strekoefeningen kan om verschillende redenen worden meegegeven:

  • Het zorgt voor een groter bereik  in de beweeglijkheid van de gewrichten. Dit zorgt ervoor dat een specifieke structuur functioneel beter werkt en ruimere bewegingen kan maken zonder onszelf te verwonden.
  • Het verbeterd de flexibiliteit van de spieren. Naarmate we ouder worden of minder fysieke stimulatie hebben van het lichaam, kunnen de spieren korter en strakker worden. Rekken en strekken kan helpen om deze structuren weer wat uit te rekken waardoor de structuur weer wat soepeler word.
  • Het verbeterd de bloedcirculatie  van de structuren. Er zijn verschillende wetenschappelijke studies die erop wijzen dat als rekken en strekken goed word toegepast, de bloedstroom in de spieren word verbeterd. Dit is een goede stimulans herstel na (over)belasting en treedt er minder stijfheid op.

Afhankelijk van de klacht of beperking kan de podotherapeut bepalen welke rek en strek oefening er wordt meegegeven. Vaak is het een aanvullende therapie om het effect te verbeteren van de daadwerkelijke therapie. Ook is het belangrijk om te weten dat men wel voorzichtig moet zijn met de tendens van het rekken en strekken. Teveel rekken of strekken kan een averechts effect geven en een klacht verergeren. Neem daarom goed met de podotherapeut door wat de richtlijnen zijn en wanneer je wat moet doen.

Onze specialisten staan voor u klaar

Neem contact op of Maak een afspraak