Binnen de praktijk van Professional Podotherapie proberen wij u zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het voorkomen dat u ontevreden bent over een behandeling of of over het handelen van een van onze medewerkers. U heeft een klacht en dat is erg vervelend. Wij horen dit graag van u. Wij nemen onze taken serieus en vinden het erg belangrijk dat onze patiënten tevreden zijn over onze zorgverlening. Is dit niet het geval, dan willen wij hier wat aan doen. Uw klacht nemen wij uiterst serieus en zien dit als een mogelijkheid om de praktijk te verbeteren.

Klacht melden:

Als eerste raden we u aan om met de desbetreffende medewerker de klacht te bespreken. Het kan heel goed dat de medewerker in kwestie zich er niet van bewust is dat u zich niet goed behandeld voelt. Hoewel het bespreken van een klacht lastig kan zijn, wordt het door de medewerkers juist op prijs gesteld als we van een patiënt te horen krijgen als ze niet tevreden zijn. Mede hierdoor kunnen we de kwaliteit van de praktijk verbeteren, zodat u maar ook anderen patiënten beter behandeld zullen worden.

In het gesprek vertelt u waar u ontevreden over bent. Indien er correct gehandeld is, kan dit uitgelegd en onderbouwd worden door de medewerker. Indien er wel iets fout is gegaan, kan er samen naar een oplossing worden gezocht. Indien u het lastig vindt om dit alleen te bespreken met de medewerker, kunt u iemand meenemen bij deze bespreking.

Klacht indienen bij de praktijk

Als u er met de medewerker niet uitkomt dan, kunt u een klacht indienen. Hiervoor dient u het klachtenformulier te gebruiken en naar de praktijk op te sturen. Indien u dit niet bij de praktijk wilt doen, kunt u bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris de klacht indienen.

De wet stelt dat iedere zorgaanbieder (dus ook de podotherapiepraktijk) vanaf 1 januari 2017 de verplichting heeft een onafhankelijke klachtenfunctionaris aan te stellen, die een klager gratis advies kan geven over het indienen en formuleren van een klacht, dan wel over het onderzoeken van mogelijkheden om tot een oplossing voor de klacht te komen. De klachtenfunctionaris kan bemiddelen om een oplossing te vinden waar iedereen tevreden over is.

Als patiënt kunt u uw klacht op de volgende manier uiten:

1. Uw klacht indienen bij de klachtenfunctionaris van de betreffende podotherapiepraktijk

Heeft u een klacht over uw podotherapeut (een klacht over de zorgverlening of bejegening)? Dan kunt u een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris . De klachtenfunctionaris kan worden toegewezen van het kwaliteitsregister Paramedici.
Wanneer de betreffende podotherapeut niet beschikt over een klachtenfunctionaris, kunt u uw klacht kenbaar maken bij het Klachtenloket Paramedici via info@klachtenloketparamedici.nl of telefonisch op 030 – 310 09 29

2. Uw klacht bespreken met de podotherapeut

Wij raden u aan om na registratie van uw klacht deze eerst te bespreken met uw podotherapeut. Als u dat moeilijk vindt, dan kunt u iemand uit uw omgeving vragen met u mee te gaan. Vindt u het moeilijk om rechtstreeks iemand te benaderen? Dan kunt u contact opnemen met Zorgbelang Nederland of telefonisch via 030 299 1970. In Nederland zijn regionale Zorgbelangorganisaties actief. Zij behartigen de belangen van zorgvragers in de regio en zetten zich in voor de kwaliteit van de zorg. Zij zijn met elkaar en met de landelijke patiëntenorganisaties verbonden via Zorgbelang Nederland. De medewerkers van Zorgbelang kunnen u onder meer helpen bij het voorbereiden van een gesprek met uw podotherapeut.
Indien u meer informatie wenst over de klachtenprocedure kunt op deze link drukken.

Onze specialisten staan voor u klaar

Neem contact op of Maak een afspraak